Hévízen és Nagykanizsán is népszerű a közbringa

Magyarország első közbringarendszerét Esztergomban adták át

2016.07.06

Működik Győrben, Esztergomban, Hévízen és Nagykanizsán is.


Egyre népszerűbb vidéken a közösségi kerékpáros közlekedés, a legrégebbi az esztergomi, a legnagyobb pedig Győrben működik, de a kölcsönzési díjak, a hozzáférési lehetőségek és az informatikai rendszerek országszerte különböznek.

    Magyarország első közbringarendszerét 2013-ban Esztergomban adta át a városban működő, kerékpárokat gyártó Neuzer Kft., mintegy 50 millió forintos beruházással. A társaság rendszereit használják Győrben, Hévízen, Nagykanizsán, Miskolcon jelenleg zajlik a próbaüzem, a Neuzer Kft. Szegedre és Debrecenbe is szállított kerékpárokat.

Az esztergomi 9 dokkoló 93 kerékpárját naponta átlagosan 30-szor kölcsönzik ki. Az esztergomiak az 1600 forintos kártya kiváltásával naponta kétszer ingyen vehetik igénybe a kerékpárokat. A turisták interneten kapnak kódot a kölcsönzéshez, díja félóránként 200 forint.


    Az egyedi tervezésű kerékpárok alkatrészei nem szabványosak, ezért értéktelenek a piacon. Az első és hátsó sárvédő nagy felületét reklámhordozóként értékesítik, ami az esztergomi lakosok ingyenes használatának díját fedezi. Az EBI kiépítéséhez az önkormányzat biztosította a dokkolók területét, a teljes rendszert Magyarország legnagyobb kerékpárgyárként a Neuzer Kft. működteti.


    Népszerű Győrben a tavaly szeptember óta működő közösségi kerékpárrendszer, a GyőrBike, amely a vidéki városok közül a legtöbb, 180 bicikliből áll. A tavaly 125 millió forintból, száz százalékban európai uniós forrásból kialakított rendszert naponta átlagosan 140-en használják. A felhasználók 90 százaléka bérletes, a célközönség 14 év feletti és egyetemista. Az egymástól 3-4 percnyi sétára lévő 23 kölcsönzőt idén további 4-gyel bővítik.


    Zala megyében Hévízen 2014-ben indult el a HeBi névre keresztelt közösségi kerékpárrendszer, ami rövid idő alatt a helyben élők és az ide látogató turisták körében is kedveltté vált. Az önkormányzat 90 millió forintos fejlesztése horvát-magyar projekt keretében, 95 százalékos európai uniós finanszírozással valósult meg. A város 4 pontján alakítottak ki dokkoló állomásokat, és 30, GPS-jeladóval felszerelt kerékpárt állítottak üzembe. A vendégek mindössze 1000 forint kaució ellenében válthatják ki a kölcsönzéshez szükséges plasztikkártyát. Tavaly összesen 1300 kártyát vásároltak a helyiek és a turisták, és mintegy 9000 alkalommal vették igénybe a bicikliket.
    

Nagykanizsán még csak két hónapja üzemel a 85 millió forintos, száz százalékban uniós finanszírozású biciklikölcsönző hálózat, 10 dokkoló állomáson 80 kerékpárt lehet igénybe venni viszonylag magas, 30 ezer forintos kaucióért. A tervek szerint a díjakon, és a dokkoló állomások helyszínein is változtatnának, hogy vonzóbb legyen ez a közlekedési forma.